صفحه رسمی بنیاد بین المللی نهج البلاغه
ostaddinparvar

بسم الله الرحمن الرحیم

 نگاهی به زندگانی مترجم ومفسر بزرگ نهج‌البلاغه

شخصیت استاد معظم، حضرت آیةالله سیدجمال‌الدین دین‌پرور بین اندیشمندان، و مردم  شناخته شده است، وعلاوه بر این در خارج از کشور خصوصاً اکثر علما و اندیشمندان  اُردو زبان ایشان را میشناسند.

خانواده

پدر ایشان مرحوم آیة الله آقای حاج سید مهدی دین پرور (قدس سره ) عالمی بزرگ و متقی بودند و مادر ایشان خانم مرضیه توفیق یزدانی در عصر خود، بانویی فاضل، معلم و مدیر مدرسه بودند که به زبان فرانسه نیز تسلط داشتند و از مدرسه دارالمعلمات (اولین مرکز تربیت دختران) دیپلم گرفته بودند، معظم له مقدمات زبان عربی و مقداری زبان فرانسوی را از والده‌شان فرا گرفتند.

پدر بزرگ ایشان مرحوم آیة الله العظمی آقا سید جعفر دین پرور از اوتاد زمان و از علمای مبّرز تهران و شمیران و مورد وثوق علماء و مراجع خصوصا حضرت آیت الله العظمی مرحوم آقای بروجردی بودند.

جد بزرگوار ایشان مرحوم آیة الله العظمی آقا سید ابوتراب دین پرور که سال ها در نجف اشرف به تحصیل و تدریس اشتغال و از علماء طراز اول و مراجع آن زمان بودند، ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی بودند که تقریرات اصول ایشان را به نگارش درآوردند که به صورت خطی، موجود و تا کنون منتشر نشده است.

همچنین اجداد ایشان همگی در دربند شمیران ساکن بودند و جد اعلای ایشان حسینیه و مسجد جامع دربند را بیش از یک قرن پیش بنا نمودند.

پدربزرگ مادری ایشان نیز مرحوم آیةالله آقای شیخ محمد رضا توفیق یزدانی از علما، اندیشمندان و جامع علوم معقول و منقول و صاحب تألیفات بسیاری در عصر و زمان خود بودند و همچنین جد مادری ایشان مرحوم آیة الله حاج شیخ عبدالصمد یزدی نیز از علما و خطاطان نامدار دوره قاجار بودند.

 

اساتید آیة الله دین پرور

ایشان تا کلاس دوّم دبستان در مدرسه محمدیه درمحله عودلاجان تهران به مدیریت مرحوم جاراللهی مشغول به تحصیل بودند و سپس همراه مرحوم والدشان که برای تکمیل تحصیلات به قم مشرف شدند، در مدرسه باقریه واقع در مدرسه فیضیه به تحصیل ادامه دادند پس از پایان کلاس ششم در سن ۱۲ سالگی به فراگیری دروس حوزوی مشغول شدند. ایشان دانش خویش را نزد چند تن از اساتید آن دوره فرا گرفتند که نام بعضی از آنها ذکر میشود:

مرحوم علامه کرباسچیان که از دوستان پدر ایشان بودند، اولین استاد حوزوی ایشان محسوب می شوند؛ در جلسات علمی که آن مرحوم با ابوی ایشان داشتند مجذوب علوم دینی می شوند و در همان جلسات، مشوق ایشان به فراگیری علوم حوزوی می شوند پس از گذشت یکسال مجدداً همراه با خانواده به تهران باز می گردند.

معظم له در دوران اقامت خویش در تهران نزد مرحوم آیة الله آقای حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی، معارف دینی را آموختند و از اولین شاگردان حوزه درس آن مرحوم بودند. در سن ۱۵ سالگی به دست مرحوم والدشان در شمیران معمم شدند و پس از سه سال تلمذ در تهران درسنّ ۱۸ سالگی به قم مشرف شدند و به مدت دو سال در مدرسه حجتیّه سکنی گزیدند؛ در این مدت کتاب سیوطی و مطول را نزد مرحوم آیة‌الله آقای حاج شیخ رحمت الله فشارکی آموختند، کتاب مغنی را نزد مرحوم حجت الاسلام والمسلین آقای حاج شیخ محمد رضا نحوی و باب حادی عشر را نزد آیة الله آقای حاج شیخ مرتضی تهرانی دام ظله خواندند. درس اخلاق و عرفان را نزد دو استاد بزرگ آن زمان مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس تهرانی و مرحوم حاج آقا حسین فاطمی قمی که هر دو از شاگردان مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بودند فرا گرفتند.کتاب شرح لمعه را نزد مرحوم آیةالله ستوده، معالم الاصول را نزد آیةالله امینیان رحمة الله علیه و آیة الله نظری دام ظله ، مکاسب را نزد مرحوم آیة الله مشکینی، رسائل را نزد آیة الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی حفظه الله، جلد اول کفآیة الاصول را نزد آیة الله منتظری(ره) و جلد دوم آن را نزد آیة الله سلطانی(ره) فرا گرفتند .کتاب منظومه سبزواری را نزد آیةالله محمدی گیلانی و آیة الله انصاری شیرازی و آیت الله شب زنده دار رحمت الله علیهم، و بخشی از کتاب اسفار را نزد مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی۳ آموختند و پس از آن در درس خارج فقه حضرات آیات بروجردی۴(ره) ،گلپایگانی ۵(ره)، مرتضی حائری۶(ره)(پسر مرحوم مؤسس حوزه علمیه قم)، محقق داماد(ره) و امام خمینی (ره) و خارج اصول را نزد آیت الله شریعتمداری(ره) (تا تعادل و تراجیح) و از آن به بعد در درس آیت الله العظمی اراکی(ره) شرکت کردند و تقریرات برخی از اساتید را مرقوم فرمودند.

 

اجازات

معظم له از حضرات آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، میلانی، مرعشی نجفی، شوشتری (رحمت الله علیهم) و نیز آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) اجازات مختلف دارند.

تأسیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه

معظم له این بنیاد را در سال ۱۳۵۳ش با الهام از رهنمودها و افکار مرحوم علامه امینی تاسیس نمودند۸. در کنار ایشان شخصیت‌های عالی رتبه‌ای مانند آیةالله دکترشهید بهشتی بودند که هم ازجهت علمی وهم ازجهت مالی مساعدت داشتند و آیةالله شهید مطهری که با راهنمایی‌های علمی همواره یاریگر این بنیاد بودند. ریاست این بنیاد بر عهده ایشان است.

همکاران اولیه بنیاد عبارت بودند از:

۱-حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ عبدالحسین معزی.

۲-شهید حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد مصطفوی.

۳- مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی موحدی ساوجی.

۴- حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ علی حیدری چیذری.

۵- جناب آقای محمد تقی فرهمند زاد.

کارهایی که زیر نظر معظم له در بنیاد نهج البلاغه انجام گرفته است عبارتند از:

۱-برگزاری شانزده کنگره داخلی و بین المللی نهج البلاغه.

۲- برگزاری کنگره نهج البلاغه در سوریه، لبنان و هند.

۳- تحقیق و تصحیح متن نهج البلاغه و مقابله با قدیمی ترین نسخه های خطی آن برای اولین بار در دنیا و انتشار آن در ایران و سوریّه.

۴- تهیه و ترجمه فارسی از نهج البلاغه به نام نهج البلاغه پارسی.

۵- اقدام به تصویب رشته نهج البلاغه در وزارت علوم در مقطع فوق لیسانس و دکتری.

۶- راه اندازی مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه جهت آموزش طلاب در سال ۱۳۸۰ و اخذ حکم از طرف شورای عالی حوزه در سال ۱۳۸۱جهت سطوح۳و۴.

۷- تأسیس مدرسه مکاتباتی نهج البلاغه و ارسال دروس از طریق پست.( این مدرسه در طی ۹دوره فعالیت بیش ۱۰ هزار نفر عضو دارد)

۸- همکاری و اقدام به ترجمه نهج البلاغه به زبان های مختلف دنیا از جمله فرانسه، آلمانی، انگلیسی و ژاپنی و…

۹- ترجمه کلمات قصار نهج البلاغه به۱۴ زبان زنده دنیا.

۱۰- اقدام جهت ثبت عهدنامه مالک اشتر به عنوان یک سند رسمی در سازمان ملل متحد(یونسکو).

۱۱- چاپ دو تمبر یادبود جهت اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه تحت عنوان: «کنگره هزاره نهج البلاغه» در سال ۱۳۵۹ و ششمین کنگره بین المللی نهج البلاغه تحت عنوان «بزرگداشت هزارمین سال وفات علامه شریف رضی(ره)»در سال ۱۳۶۵.

۱۲- انتشار فصلنامه علمی،پژوهشی نهج البلاغه.

13- ایجاد پایگاه اینترنتی نهج البلاغه.

۱۴- نگارش ده ها مقاله در ارتباط با امیرالمؤمنین و نهج البلاغه در مطبوعات داخلی، خارجی و همایش ها.

۱۵- ایجاد پایگاه نهج البلاغه در سوریه، لبنان، هند، ژاپن و جذب اساتید مربوطه.

۱۶- گسترش مسابقات حفظ نهج البلاغه در مدارس سراسر کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش

۱۷- اقدام به تاسیس دانشکده نهج‌البلاغه و همچنین پژوهشکده نهج البلاغه.

۱۸- تالیف، ترجمه وچاپ بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب و رساله درباره نهج‌البلاغه.

۱۹- راه‌اندازی کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علیه السلام و نهج‌البلاغه که حاوی بیش از ۱۲ هزار کتاب در بیش از ۹۰موضوع تخصصی می باشد.

۲۰- تحقیق و پژوهش پیرامون احادیث امیرالمؤمنین که حاوی کلیه کلمات قصار، نامه ها، سخنان، خطبه ها و دعاها و نیایش های حضرت می باشد، به نام موسوعة الاحادیث العلویة در ۳۰ جلد.

۲۱- کتابشناسی جامع امیرالمؤمنین علیه السلام و نهج البلاغه.

این بنیاد دارای بخش­های متعددی مانند: انتشارات، پژوهشکده، فصلنامه،­ کتابخانه، مدرسه مکاتباتی و مرکز آموزشی تخصصی نهج­البلاغه می­باشد که در این مرکز اساتید گرانقدری سال­های متمادی مباحث وموضوعات مختلف نهج البلاغه را تدریس می­کنند؛ و تاکنون صدها کتاب، مقاله، رساله و مجله که همگی مربوط به نهج البلاغه می­باشند، دراین بنیاد منتشر شده است. همچنین تا به حال ۱۶ کنگره داخلی و بین المللی پیرامون نهج­البلاغه برگزار شده است؛ اکنون نیز در حال برگزاری مقدمات هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه در قم می باشند.

 

تأليفات آیة الله دین پرور

معظم له از سنین نوجوانی علاقه شدیدی به نویسندگی داشتند به سبب همین علاقه در کلاسی که حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله در شب­های جمعه در کتابخانه مدرسه حجتیه (معروف به پارک) به صورت خصوصی راجع به نویسندگی داشتند و تعدادی از طلاب و فضلای جوان آن روزگار از جمله حضرات آقایان محمد علی گرامی، سید حسن طاهری خرم آبادی، زین العابدین قربانی، سید هادی خسروشاهی و… در این کلاس‌ها شرکت می کردند که یکی از آنان معظم له بودند، مقاله ایشان در آن دوره، رساله حدیث تاریخی غدیر است که در همان زمان به چاپ رسید. در کلاس دیگری نیز که در شب­های پنج شنبه در مسجد مدرسه حجتیه با عنوان پاسخ به شبهات مارکسیسم داشتند، نیزشرکت می­کردند، که محصول این کلاس­ها کتاب «فیلسوف نماها»بود که همان موقع منتشر گردید. البته بعضی نوشتیجات نیز همان موقع به صورت جزوات پلی کپی منتشر گردید.

آثار معظم له که ثمره سال‌ها تلاش علمی ایشان در عرصه علوم مختلف است به شرح ذیل میباشد:

 

کتابها

الف: فارسی

۱-از پارسایان برایم بگو، ترجمه و توضیح خطبه همام(متقین).

۲- امامت علوی.

۳- بحثی درباره حدیث تاریخی غدیر(تاریخچه غدیر خم،پیرامون غدیر، سلام بر غدیر برکه همیشه جاری تاریخ، غدیر؛ قصه یا فرهنگ).

۴- برنامه های خود سازی درراه ایجاد اخلاق اسلامی.

۵- برگزیده موضوعی نهج البلاغه.

۶- پرورش شکوفه های زندگی.

۷- پند های کوتاه از نهج البلاغه برای جوانان.

۸- پیشوای پنجم،امام محمد باقر علیه السلام.

۹- جلوه های خداشناسی در نهج البلاغه.

۱۰- جهان گشای عادل،تاریخچه امام زمان (عج) و گزیده‌ای از روایات مربوط به آن حضرت.

۱۱- چرا مسلمان شدم؟، باهمکاری سید هادی خسروشاهی.

۱۲- در سایه سار خورشید، قرائت نهج البلاغه.

۱۳- در محضر خورشید، سلسله درس های آشنایی با نهج البلاغه.

۱۴- دفتر رنگارنگ برای کودکان باهوش و زرنگ، با همکاری سید علی اکبر حسینی.

۱۵- راه و رسم زندگی از دیدگاه نهج البلاغه.

۱۶- رستاخیز انسان.

۱۷- رستاخیز انسان(آثار اجتماعی باورداشت معاد).

۱۸- روایتی از سرگذشت انسان در هماوری با ابلیس، ترجمه خطبه قاصعه.

۱۹- سیمای کارگزاران درنهج البلاغه،ترجمه عهدنامه امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر نخعی.

۲۰- شب دیدار، اشگواژه مشتاقی که به حضور پذیرفته شد.

۲۱- شگفتی های آفرینش(۱) طاووس.

۲۲- شگفتی های آفرینش(۲) شب پره.

۲۳- شگفتی های آفرینش(۳) مورچه.

۲۴- ضرورت رهبری.

۲۵- فاطمه(س) بر کرسی رهبری.

۲۶- فرزندم چنین باش، ترجمه نامه سی و یکم نهج البلاغه.

۲۷- فرمان های امام امیرالمومنین علیه السلام به مدیران ارشد.

۲۸- قرآن پارسی.

۲۹- کاوشی در سرچشمه هستی(خداشناسی).

۳۰- کاوشی در سرچشمه هستی(شناخت صحیح از هستی).

۳۱- کاوشی در سرچشمه هستی(عشق و پرستش).

۳۲- کاوشی در سرچشمه هستی(خداپرستی زیر بنای جامعه برین).

۳۳- ماجرای نهضت بانوان.

۳۴- منشور جاودانه در شرح نهج البلاغه.

۳۵- مهدویت در کلام امیرالمومنین علیه السلام.

۳۶- نمونه هایی از نظم جهان.

۳۷- نهج البلاغه پارسی، ترجمه متن و محتوای کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر اساس فرهنگ و ادب پارسی.

۳۸- نهج البلاغه موضوعی،‌متن فارسی موضوعی نهج البلاغه.

۳۹- نهج البلاغه همراه، متن کامل فارسی نهج البلاغه.

۴۰- هر لحظه به خدا نیازمندیم.

۴۱- هزار و یک دلیل، اسراری از خداشناسی.

 

ب: عربی

۱-بناء القبور عندالشیعة و الجمهور.

۲- تقریرات درس آیت الله العظمی گلپایگانی.

۳- الدر الباهر فی مقتنیات الجواهر،خلاصه کتاب جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام.

۴- المثل العلیاء فی حیاة الرضا علیه السلام.

کتاب های معظم له که توسط مترجمین به زبان های دیگر ترجمه شده است:

 

ج: اردو

۱- برگزیده موضوعی نهج البلاغه.

۲- جهانگشای عادل، تاریخچه امام زمان (عج) و گزیده‌ای از روایات مربوط به آن حضرت.

۳- فرمان های امام امیرالمؤمنین علیه السلام به مدیران ارشد.

د: انگلیسی

برگزیده موضوعی نهج البلاغه

 

 

ه: ژاپنی

۱-برگزیده موضوعی نهج البلاغه

۲-سیمای کارگزاران در نهج البلاغه، ترجمه عهدنامه امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر نخعی.

۳- فرزندم چنین باش، ترجمه نامه سی و یکم نهج البلاغه.

 

و: فرانسوی

برگزیده موضوعی نهج البلاغه.

 

ز:قرقیزی

فرزندم چنین باش، ترجمه نامه سی و یکم نهج البلاغه.

 

ح: مالایی

منشور جاودانه در شرح نهج البلاغه.

 

مقالات

الف: فارسی

۱-آّشنایی با شرح ابن میثم بحرانی بر نهج البلاغه.

۲- ابعاد تقوی در نهج البلاغه.

۳- اخلاق،ضرورت زندگیِ دیروز، امروز وفردا.

۴- استاد شهیدی مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه.

۵- امام و نهج البلاغه، تولدی دیگر.

۶- انسان آرمانی از دیدگاه نهج البلاغه.

۷- تبار شناسی علم مدیریت در پرتو نهج البلاغه.

۸- تبلور دانش و معرفت در بلاغت علوی.

۹- جایگاه نهج البلاغه در اندیشه اسلامی معاصر.

۱۰- جهان بینی الهی در نهج البلاغه.

۱۱- حجّ، مراسم سمبولیک یا مناسک عرفانی.

۱۲- حیات معقول در آینه شرح علامه جعفری.

۱۳- خاستگاه حقوق بشر از دیدگاه امام علی علیه السلام(از منظر نهج البلاغه)

۱۴- خاطرات دوران تدریس امام خمینی.

۱۵- سیره ی امام علی علیه السلام در تقریب و وحدت.

۱۶- شرح خطبه قاصعه .

۱۷- شرح و تفسیر نهج البلاغه.

۱۸- علّامه طباطبایی و نهج البلاغه.

۱۹- علی(ع) نمادی از انسان کامل.

۲۰- غدیر، حقیقتی که به واقعیت پیوست.

۲۱- غیرت دینی و دفاع از دیدگاه امیرمومنان علیه السلام.

۲۲- مدیریت در نهج البلاغه.

۲۳- مفهوم تجلّی الهی در نهج البلاغه.

۲۴- موضع گیری ها و تغییر مواضع.

۲۵- نقش ادبیات در رسالت اسلام.

۲۶- نقش رهبری در اشراف بر شئون جامعه.

۲۷- نگاهی به اوّلین دهه انقلاب.

۲۸- نگاهی به مناصب علامه شریف رضی(مناصب علامه شریف رضی نمادی از ولایت فقیه).

۲۹- نهج البلاغه، منشور جاودانه.

۳۰- نهج البلاغه،نازله ی روح علی علیه السلام.

۳۱- ویژگی های تقواپیشگان.

 

ب: عربی

۱- دورالأدب فی رسالة الإسلام.

۲- مکانة نهج البلاغة فی الفکر الإسلامی المعاصر.

۳- نهج البلاغه برؤیة خمینیة.

 

 

گفتگوهای علمی

۱- آشنایی با نهج البلاغه.

۲-بنیاد نهج البلاغه از زبان مؤسس و رئیس بنیاد نهج البلاغه.

۳- پیرامون تعلیم و تربیت اسلامی.

۴- پیرامون شروح نهج البلاغه.

۵- پیرامون نهج البلاغه،شروح و ترجمه های آن.

۶- ترجمه، اولین گام آشنایی با نهج البلاغه است.

۷- تعلیم و تربیت در نهج البلاغه.

۸- روش ابن میثم در شرح و تفسیر نهج البلاغه.

۹- در محضر استاد.

 

شرکت در کنگره های بین المللی

مقالات و سخنرانی های متعدد در کنگره های بین المللی از جمله در کشورهای:آلمان، اندونزی،انگلستان، بحرین، پاکستان، ترکیه، سوریه، سیرالئون، عراق، فرانسه، لبنان، مالزی و هندوستان.

کتاب هایی که زیر نظر ایشان منتشر شده است:

۱-بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه،۱۴ جلد.

۲- موسوعة الأحادیث العلویّه،۳۰جلد.

 

تلاش و پشتکار در تحصیل

ایشان در جلسه ای فرمودند: به لطف خدا در طول تحصیل، عمرم را به بطالت نگذراندم و در مدت ۱۵ سال فقط یک شب تحصیلی را به جلسه مهمانی رفتم که آن هم برای انجام کار خیری بود و سه جلسه درس مطول را چون در تهران بودم و غایب شدم که پس از مراجعت به قم از استاد درخواست کردم برایم بازگو کنند.

 

دیدار با علّامه امینی(ره)

مرحوم علامه امینی که طی چند سفردر حدود سال۱۳۴۵ ش به تهران تشریف آوردند در اثنا همین سفرها معظم له دو مرتبه به منزل آیت الله دین پرور واقع در دربند تشریف‌ آوردند؛ ایشان در مقدمه کتاب نهج البلاغه پارسی این دیدار را اینگونه بازگو می کنند: این عنایت و اشاره و یا ماموریت و یا مسئولیت [فعالیت در مورد نهج البلاغه] را از روزگاری مشهود می بینم که در محضر علامه بزرگوار امینی حضور یافتم و افتخار زیارت و استماع سخنان پر شور و پر مغز آن عالم ربانی را داشتم. مجلس ایشان الغدیر بود… هر کس در مجلس ایشان می نشست تحت تاثیرآن عشق سوزان و آن بیان شیرین برخاسته از ایمان و آن اندیشه توانا و دانش فراوان قرار می گرفت. سرانجام جرقه ای از آن کوه آتشفشان در وجودم افروخته شد و شعله ای از مشعل ولایت کانون هستیَم را فرا گرفت و از خدا خواستم که افتخار و توفیقی در این زمینه نصیبم کند تا پس از گذشت زمان و حوادث در یک روز نورانی و ساعتی فارغ از هر قیل و قال و دور از مراسم و تشریفات نامی در ذهنم در خشید و قلم روی کاغذ چرخید و کلمه ” بنیادنهج البلاغه ” تولد یافت.

توفیق الهی و عنایت علوی بود که به عنوان یک مسئولیت و تکلیف به ایشان القاء شد و گویا دستی ایشان را به تاسیس بنیاد نهج‌البلاغه نه تنها هدایت «ارائه طریقی» بلکه «هدایت ایصال به مطلوب» نمود.

 

فعالیت های سیاسی و مبارزاتی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

در سال های اولیه دهه چهل بود که با ترور منصور، جوّی نا آرام در کشور ایجاد شد و درست در همان سال ها بود که ایشان طی فعالیت های خود در مورد مسائل سیاسی و نهضت امام خمینی(ره) سخنرانی می کردند. در یکی از این سخنرانی ها که مصادف با شب ۱۹ ماه مبارک رمضان در مسجد جامع دربند در حوالی کاخ سعد آباد۷ پیرامون خطر اسرائیل و حمایت دولت و شاه از اسرائیل آن صحبت کردند. حدود ساعت سه نیمه شب توسط نیروهای ساواک دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل شدند. ایشان در فواصل زمانی مختلف که حدود سه ماه به طول انجامید در زندان های قصر و شهربانی و قزل قلعه بازداشت بودند.در زندان قزل قلعه همراه چند تن از علما همچون مرحوم شهید محلاتی وآیت الله طاهری خرم آبادی بودند. در سال۱۳۵۳ به تهران مهاجرت کرده و ادامه فعالیت های دینی را پیگیری و در کنار شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگر بزرگان به فعالیت های سیاسی نیز ادامه می دادند، قبل از انقلاب ایشان در قم بودند و علاوه بر تحصیل و تدریس دروس حوزه با جوانان، دانشجویان و دانش آموزان در تماس بودند و سعی می کردند آنان را تبلیغ و تربیت کنند لذا در دبیرستان دین و دانش که از تاسیسات شهید بهشتی بود(پایگاه فعالیت آن ها محسوب می شد) درس اخلاق داشته و در کلاس های مختلف آنان را به مبانی دینی آشنا می کردند در قبل از پیروزی انقلاب در جلسات طلاب تهرانی با امام(ره) در ارتباط بودند بعد از پیروزی انقلاب هم به واسطه فعالیت و مسئولیت آموزش عقیدتی در سپاه پاسداران با امام(ره) مرتبط بودند. فعالیت های ایشان بعد از پیروزی انقلاب هم ادامه داشت به طوری که در تاسیس روزنامه جمهوری اسلامی با شهید بهشتی رحمة الله علیه و آیت الله خامنه ای(حفظه الله) و آقای سیدکاظم موسوی بجنوردی همکاری می کردند و در شماره صفر آن هم مقاله داشتند.

ایشان طی سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۵ به عنوان مسئول عقیدتی،سیاسی و نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو شورای عالی فرماندهی آن بودند. حضور مستمر در جبهه های نبرد حق علیه باطل برگ زرّینی در دوران هشت سال دفاع مقدس برای ایشان است.

 

کارهایی که زیر نظر معظم له در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفته است عبارت اند از:

۱-ایجاد تشکیلات آموزش عقیدتی، سیاسی و نظامی در سپاه.

۲- ایجاد مرکز تحقیقات اسلامی سپاه در قم.

۳- ایجاد دانشکده عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قم.

۴- راه اندازی مجله آموزشی مکتب انقلاب در تیراژ صد و پنجاه هزار نسخه.

۵- تهیه چهار برنامه درسی عقیدتی سیاسی سپاه از شبکه دو صدا و سیما.

۶- برگزاری کلاس های آموزشی سیّار برای رزمندگان در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور از طریق دستگاه های ویدئو و تلویزیون.

۷- تاسیس دبیرستان های سپاه در شهرهای مختلف به ویژه کردستان.

۸- تاسیس تشکیلات آموزش عقیدتی، سیاسی در لبنان.

۹- همکاری در تأسیس و اداره دانشگاه امام حسین علیه السلام از طریق نمایندگی رهبری در سپاه.

۱۰- تدوین برنامه های آموزشی برای کل مجموعه سپاه از مرحله بسیج تا دانشگاه.

۱۱- برنامه ریزی و تدوین کتاب های آموزشی برای مجموعه نیروهای مسلّح با کدهای ویژه.

۱۲- برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر تشکیلات سپاه در لبنان و سوریه.

نقش مهم در تاسیس مؤسسه در راه حق و موسسه اصول دین

این دو مؤسسه از نخستین مراکزی بودند که به طور جدی پیرامون مسائل دینی و اعتقادی و پاسخ به شبهات روز در سال های ۱۳۴۳ش و ۱۳۴۶ش با همکاری حضرات آیات آقایان سید محسن خرازی، رضا استادی، سید هادی خسروشاهی، هادی معزّْی،عبدالحسین معزی، شهید حقانی و همچنین آیة­الله ­دین­پرور و آقایان: محمود لولاچیان، خاموشی و احمد شهامت پور تاسیس شد و تا کنون صدها کتاب وجزوه به زبان­های مختلف توسط این مؤسسات چاپ ومنتشرگردیده است و به لطف خداوند در حال حاضر نیز به فعالیت های خود مشغول است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در هند 

آیت ‌الله دین پرور در سال ۱۳۷۰ از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان نماینده تام الاختیار ایشان به هندوستان عزیمت نمودند. در استقبال از ایشان مجلس با شکوهی برگزار شد که علمای بزرگ و شخصیت­های نامور شیعه در آن شرکت داشتند. معظم له در هندوستان خدمات زیادی، در زمان مسئولیت خویش انجام دادند که شمّه­ای از آن­ها بدین قرار است :

۱. تعمیرحدود ۳۰ مدرسه از مدارس علمیه شیعیان.

۲. برقراری ارتباط بین مدارس و حوزه های علمیه هندوستان با حوزه علمیه قم وپرداخت شهریه به طلاب.

۳. مساعدت مالی به شیعیان نیازمند شهر لکنهو.

۴. استخدام مترجمین به منظور ترجمه قسمتی از نهج البلاغه به زبان های اردو و هندی.

۵. تاسیس موسسه­ای به نام مدرسه مكاتباتی نهج البلاغه به زبان اردو در هندوستان.

 

سایر فعالیت ها

۱- امامت مساجد: در سال های ۱۳۴۷ تا۱۳۵۳ ایشان در مسجد قائم قم امامت و فعالیت های تبلیغی داشتند و بعد از عزیمت به تهران در سال های۱۳۵۳ تا۱۳۶۰ در مسجد جامع دربند و مسجد اعظم تجریش(پایگاه فعالیت های انقلابی) و همچنین در سال های ۱۳۶۰ تا۱۳۷۰ در مسجد قبا تهران امامت و فعالیت داشتند و از سال ۱۳۷۰ تاکنون در مسجد اعظم تجریش به مدیریت تشکیلات دینی پرداخته و در رابطه با برنامه های مذهبی، اقدامات مناسب را انجام می دهند. ایشان اداره مسجد و برگزاری مراسم در ایام محرم و ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت ها را عهده دار هستند و مردم منطقه به ایشان و خاندان ایشان علاقه مند هستند.

۲- ایفای نقش فعال در جامعه روحانیت مبارز تهران و شمیران.

۳- تدریس در دانشگاه های تهران، آزاد، امام صادق علیه السلام ، امام حسین علیه السلام و علوم قضایی از دیگر فعالیت های ایشان به شمار می رود.

۴- تالیفات. تالیف و ترجمه کتاب هایی در زمینه های دینی، تربیتی، اخلاقی، فقه و نهج‌البلاغه. برای آشنایی بیشتر به کتابشناسی حضرت آیت الله دین پرور مراجعه شود.

۵- فعالیت های اجتماعی. در سال۱۳۹۰ تولیت درمانگاه قرآن و عترت قم۹ به حضرت آیت الله العظمی جناب آقای صافی گلپایگانی(حفظه الله) رسید و ایشان طی حکمی آیت الله دین پرور را به عنوان نائب التولیة معرفی فرمودند. در سال های اخیر این درمانگاه با تحولات عظیمی روبرو گردید و بخش های متعددی به آن افزوده شد. یکی از خدمات ماندگار، درمان رایگان طلاب با همکاری مرکز خدمات حوزه های علمیه می باشد.

۶- شرکت در کنگره های بین المللی. مقالات و سخنرانی های متعدد در کنگره های بین المللی از جمله در کشورهای: آلمان، اندونزی،انگلستان، بحرین، پاکستان، ترکیه، سوریه، عراق، فرانسه، لبنان، مالزی و هندوستان.

۷- راهنمایی بیش از ۳۰ پایان نامه از حوزه(سطوح۳و۴) و دانشگا(در مقاطع فوق لیسانس و دکتری).

۸- همکاری در تاسیس «روزنامه جمهوری اسلامی» مرحوم آیت الله شهید دکتر بهشتی با ایشان تماس گرفتند و گفتند گروهی از دوستان می خواهند روزنامه ای تاسیس کنند و اسامی افرادی را اعلام کردند براین اساس جلسات با افراد فوق برگزار گردید که در جلسات آخر حضرت آیت الله خامنه ای در جمع دوستان حضور یافتند و پیشرفت کارها به معظم له گزارش گردید و روزنامه کار خود را با انتشار شماره «صفر» شروع که در آن شماره ایشان مقاله داشتند.

۹- همکاری در تدوین رساله توضیح المسائل مرحوم آیت الله بروجردی؛ اولین رساله فقهی به زبان ساده و قابل فهم عامه که توسط مرحوم علامه کرباسچی تالیف و تنظیم گردیده بود.

۱۰- همکاری و همفکری در دبیرستان دین و دانش قم از تاسیسات مرحوم آیت الله شهید دکتر بهشتی که مدیریت آن را جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین رشید پور به عهده داشتند، تدریس دینی در کلاس های این دبیرستان توسط ایشان انجام می‌شد.

۱۱- تدریس نهج البلاغه در مدرسه فیضیه و مدرسه حجتیه و مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه قم.

۱۲- همکاری با حزب جمهوری اسلامی.

 

333